zaterdag 23 januari 2016

Gezonde Brownie

Een contradictie in woorden zou je zeggen. Brownie, decadenter dan dat kan bijna niet. Room boter, bruine suiker, chocolade en eieren, dé ingrediënten om dik van te worden. Duzzzz, als je een mailtje van weekmenu over een gezonde brownie krijgt, word je op z'n minst nieuwsgierig. Ik tenminste wel, omdat ik toch nog steeds bezigheid ben met afvallen.

Nou ja, handhaven van het gewicht waar ik eind november op gestrand ben. Aanvankelijk had ik er in december wat moeite mee om het afvallen te laten vallen. Iets wat ik mezelf na zo'n poos afzien wel gunde. December is nu eenmaal de maand van feesten, gezellig samen zijn, en daar hoort nu eenmaal lekker eten en snoepen bij. Halverwege december kostte het al een stuk minder moeite, en nu, in januari, kost het me weer moeite om het afvallen weer succesvol op te pakken.Je zou zeggen dat ik me ver weg moet houden van brownies en aanverwante zaken, maar ja, het woordje "gezond" triggerde me dan toch.

Overigens is weekmenu een leuke site. Je kunt er per week uit een twintigtal menu's kiezen, en dan stellen ze met de recepten erbij een weekmenu samen. niet al te ingewikkelde recepten, en als je slecht bent in zelf verzinnen van wat je wilt eten erg makkelijk, Aangezien ik met dat laatste totaal geen moeite heb, heb ik er eerlijk gezegd geloof ik nog maar één keer een recept van gemaakt, maar, de recepten die langs komen zijn echt erg smakelijk en leuk.

Maar goed, terug naar de gezonde brownie. Ik zou en moest dat natuurlijk wel uitproberen. Ik ben nog een blauwe maandag onder de bezielende leiding van mijn Dochter met superfoods bezig geweest, en heb toen ook al eens een superzalige "gezonde chocolademousse "gemaakt. Dit werd ipv met room en suiker met avocado en agavestroop gemaakt. Echt té lekker voor woorden, en alhoewel niet echt veel minder calorieën ( avocado heeft er daar erg veel van nl) toch wel een stukje gezondere vetten dan in room. Dus dit leek me ook wel iets.

Als je erg nieuwsgierig bent heb je vast al naar het recept gekeken, ( onder de link in de eerste alinea)Wie verzint het??? Een brownie maken van zwarte bonen. Dat was zo'n beetje mijn eerste gedachte. En of het überhaupt lekker  zou worden uiteraard mijn tweede. Maar ja, daar kom je pas achter als je het ook maakt.

Dus met de geweldig uitgebreide peperdure keukenmachine van Vriend aan de gang. Ingrediënten bij elkaar gesprokkeld en door elkaar gemikt. Oven aan, 30 minuutjes er in, en in die tijd is ook die keukenmachine weer schoon en voilá, Gezonde brownies......

Net echt toch zou je zeggen..... Enne, om heel eerlijk te zijn, ze zijn bijna niet van echte te onderscheiden. Van die heerlijk zompige brownies. Ongelofelijk rijke chocolade smaak, en toch zeker zo'n 50 calorieën minder dan een "gewone"brownie. Dus ipv 230 calorieën ( zo'n 3 bruine boterhammen) stop je er bij de koffie of thee maar 180 ( toch altijd nog dik 2 bruine boterhammen...) naar binnen. Die koffie of thee, die ik het laatste half jaar altijd zonder iets dronk. Dus een enorme winst zou je zeggen :-P. Of je moet denken aan de groenten die je eet terwijl je die brownie eet. Je hebt tenslotte toch weer een flinke hap zwarte bonen gegeten!

Ach ja, en zo blijven we een beetje door tobben in dit leven, met liefde en haat voor alles wat met ( vooral lekker!) eten te maken heeft. Ik wil het liefst dit jaar nog zo'n acht kilo kwijt. En het gaat me lukken. Hoe weet ik nog niet precies, want vriend en ik zijn ongelofelijke levensgenieters, en uit eten doen we ook al zo graag. Mensen die mij op facebook hebben kunnen al helemaal slecht geloven dat ik mijn gewicht kan handhaven, laat staan dat ik afval, want die zien toch met aardige regelmaat de heerlijkste dingen voorbij komen, onder het genot van wel de ergste calorieën die er bestaan, de vloeibare soort,,,, 

Overigens nog een heel klein puntje, om aan te geven wat lijnen met je kan doen.... Ik houd eigenlijk helemaal niet van brownies......

Tip van de dag: Als je niets probeert, kom je nooit ergens achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten